Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) właśnie uzyskała decyzje środowiskowe umożliwiające rozpoczęcie inwestycji. - Będzie to najdłuższa linia kolejowa budowana w Polsce w ostatnich kilkudziesięciu latach. Znacząco skróci czas przejazdu między Krakowem a Zakopanem oraz Krakowem a Nowym Sączem – zapowiada Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Prace przygotowawcze rozpoczęły się w styczniu i obejmują przygotowanie projektu oraz wykup gruntów pod budowę. Kolejnym krokiem będzie modernizacja 74-kilometrowej linii 104 łączącej Chabówkę z Nowym Sączem. Potem rozpocznie się budowa nowego połączenia pomiędzy Podłężem a Tymbarkiem i Mszaną Dolną. - Trasa Podłęże – Piekiełko wymaga m.in. budowy 58 km nowych linii, 11 tuneli, 8 estakad, 20 mostów, ponad 30 wiaduktów – mówi Ireneusz Merchel, prezes PLK.

Finalnym efektem przedsięwzięcia będzie zapewnienie lepszych połączeń południowej części Małopolski z Krakowem oraz innymi dużymi aglomeracjami, poprzez radykalne skrócenie czasu przejazdu. Nowa linia zapewni sprawniejsze podróże, wygodniejsze i szybsze dojazdy koleją do miejscowości turystycznych. Według przeprowadzonych analiz, realizacja projektu umożliwi podróżowanie na trasie Kraków – Zakopane w czasie krótszym niż 2 godziny, a na odcinku Kraków Główny - Nowy Sącz - poniżej 1 godziny.

W 2019 r. PLK planują realizacje inwestycji wartych 11 mld zł, w tym modernizację blisko 1400 km torów i ok. 300 peronów. Modernizowana będzie m.in. linia Poznań – Szczecin na odcinkach Poznań – Wronki i Słonice – Szczecin Dąbie, za ponad 1,1 mld zł. W ub. roku nakłady inwestycyjne PLK wyniosły 10 mld zł.